Систематичне відстеження результатів та подальше коригування освітньої діяльності сприяє ефективному стратегічному розвитку та побудові внутрішньої системи якості освіти в школі. Щоб це реалізувати, потрібно визначити позитивні та негативні чинники, що впливають на функціонування закладу освіти. А допоможе в цьому комплексне вивчення та самооцінювання освітньої діяльності.
Самооцінювання – це процес вивчення й оцінювання ефективності функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти з метою вдосконалення освітніх та управлінських процесів. Його можуть здійснювати відповідно до таких моделей:
щорічне комплексне самооцінювання (за всіма компонентами);
щорічне самооцінювання за певними напрямами освітньої діяльності, а також періодичне комплексне самооцінювання;
щорічне комплексне самооцінювання за окремими рівнями освіти, на яких заклад освіти провадить освітню діяльність (початкова, базова, профільна, середня освіта);
інша модель, визначена закладом освіти.
Комплексне самооцінювання якості освітніх та управлінських процесів рекомендують проводити після визначення всіх компонентів внутрішньої системи оцінювання якості освіти та закріплення їх у Положенні. Це допоможе з’ясувати обсяг роботи, яку необхідно провести для підвищення якості освітніх послуг. Його рекомендують також проводити за один рік до проведення планового інституційного аудиту.
Інформація, отримана під час самооцінювання, може бути використана з метою:
прийняття відповідних управлінських рішень для вдосконалення внутрішньої системи оцінювання якості освіти;
визначення пріоритетних напрямів удосконалення освітніх та управлінських процесів закладу освіти;
аналізу тенденцій в освітній діяльності закладу освіти і коригування його річного плану роботи та / або стратегії розвитку закладу;
аналізу динаміки оцінювання освітньої діяльності закладу освіти педагогічними працівниками, учнями, батьками.